Dorothy Faye Dunaway (Bascom, Florida, 1941. január 14. –) Oscar-díjas amerikai színésznő.
Grace April Smith és John MacDowell Dunaway lányaként született. Tizenéves korában szépségversenyt nyert, és a filmesek is felfigyeltek rá: az 1950-es évek végén már szerepajánlatot kapott, amit elutasított, mert előbb szakmailag képezni akarta magát. Dunaway színház szakon tanult a Bostoni Egyetemen, és a Floridai Egyetemen szerzett diplomát. A Broadwayn tűnt fel az 1960-as évek elején az Egy ember az örökkévalóságnak (A Man for All Seasons) című darabban. 1962–1965 között a New York-i Lincoln Center Színház tagja volt. Híres színpadi alakításai fűződnek a Hogan kecskéje (Hogan's Goat) és a Bűnbeesés után (After the Fall) című darabokhoz, melyeknek később a tévéváltozataiban is szerepelt.
Első mozifilmje 1967-ben a Happening volt, amellyel nem keltett különösebb figyelmet. Otto Preminger Vihar Délen című drámájában nyújtott alakításáért már Golden Globe-ra jelölték, de a hírnevet Arthur Penn Bonnie és Clyde című filmje hozta meg számára, amelyben a kisvárosi pincérnőből bankrablóvá lett fiatal lányt formálta meg nagy átéléssel. (A szerepre csak sokadikként merült fel a neve.) Játékát Oscar- és Golden Globe-díjra jelölték, és Dunaway nemzetközi hírű sztár lett. A Thomas Crown-affér című bűnügyi filmben újabb sikert aratott, de ezután egészen 1973-ig filmjei nem hoztak számottevő fordulatot a pályáján. E korszakából egykori mestere, Elia Kazan A megegyezés című drámája és Arthur Penn Kis nagy ember című szatirikus westernje érdemel említést. Érdemes megemlíteni a megtörtént eset alapján készült Egy bukott gyermek rejtélye című filmet is, melyben egy neurotikus exmodellt alakított rendkívül meggyőzően.
Az Oklahoma olaja című drámában mint férfigyűlőlő, harcias amazon látható, aki egymaga is hajlandó megvédeni olajkútját a bűnözőktől. Nagy sikert aratott mint a gonosz Milady Richard Lester szellemes-ironikus Dumas-adaptációiban: A három testőr, avagy a királyné gyémántjai, A négy testőr, avagy a Milady bosszúja. A Kínai negyed című bűnügyi filmben pályája egyik legkiérleltebb alakítását nyújtotta Evelyn Mulwray, a titokzatos özvegy szerepében. A rendezővel, Roman Polanskival való viharos munkakapcsolata ma már a hollywoodi legendák közé tartozik. A hangulatos film noir újabb Oscar- és Golden Globe-jelölést hozott számára. Népszerűségét tovább növelte A Keselyű három napja és a Pokoli torony című filmekkel. Szakmai pályafutása csúcsát a Hálózat című dráma jelenti: a gátlástalan, érzelemszegény tévés vezető megformálásáért végre átvehette az Oscar-díjat. Az 1970-es évek második felében magánélete miatt kevesebb filmszerepet vállalt, ráadásul ezek szakmai szempontból nem jelentettek számára előrelépést.
Az 1980-as évek meglehetősen szerencsétlen időszak volt Dunaway pályáján: bukást bukásra halmozott, sőt több ízben jelölték a legrosszabb színésznőnek járó Arany Málna díjra, melyet az Anyu a sztár című filmben nyújtott alakításáért meg is kapott. Meglehetősen igazságtalan döntés volt ez, hiszen a kicsit tényleg egyoldalú és leegyszerűsített életrajzi műben éppen Dunaway játéka a legnagyobb érték: kiválóan formálja meg a legendás Joan Crawfordot, aki a sikerért megfizette az árat, és csak a külvilág felé mutatta a kiegyensúlyozott filmcsillag és szerető anya képét. Szakmai szempontból az Ellis Island című tévésorozat és a Törzsvendég című filmek jelentik az évtized fénypontjait Faye számára: előbbiért Golden Globe-díjban részesült, utóbbit pedig lelkesedésből ingyen vállalta. A Sziluett című bűnügyi filmet saját produkciós vállalata égisze alatt készítette. Az 1990-es években ismét a tőle megszokott aktivitással filmezett, de az előző évtizedhez hasonlóan szerepformálásait hol Arany Málna-, hol Golden Globe-nominációkkal és -díjakkal értékelték. Jelentős sikere volt a Columbo egyik epizódjában (10. évad, 7. epizód; "Nehéz ügy"), amely egyfajta hommage a Kínai negyedben játszott szerepének. Figyelemre méltót alakított Emir Kusturica Arizonai álmodozók című drámájában is az öregedő, de még vonzó, a repülésről álmodozó Elaine szerepében. 1995-ben jelentette meg a Looking for Gatsby című önéletrajzi könyvét, amelyben érdekes visszatekintést nyújt pályafutására, és magánélete addig kevéssé ismert részleteibe is beavatja az olvasót. A mű címe utalás karrierje legfájóbb csalódására: 1973-ban végül nem neki adták Daisy Buchanan szerepét A nagy Gatsby című filmben, noha ő tűnt a legesélyesebbnek. Dunaway számára némi vigaszt jelentett, hogy számos kritikus felrótta ezt az incidenst a mű alkotóinak, mondván, hogy Faye sokkal jobb lett volna a szerepben, mint Mia Farrow. A '90-es évek közepén nagy médiavisszhangot váltott ki, hogy énekhangjának fogyatékosságaira hivatkozva az utolsó pillanatban leváltották a Sunset Boulevard című Andrew Lloyd Webber-musical főszerepéről: Dunaway kártérítést követelt és kapott. Kuriózum, hogy 2001-ben egy rövid játékfilm erejéig a rendezésbe is belekóstolt (Yellow Bird).
Dunaway kétszer ment férjhez. Az első házassága 1974-től 1979-ig tartott, ekkor Peter Wolf, a Magyarországon alig ismert J. Geils Band tagja volt a férje. A második házassága 1984-től 1987-ig tartott Terry O'Neill ismert brit fotográfussal: egy gyermekük született, Liam O'Neill (1980-ban). 2003-ban azonban O'Neill bejelentette, hogy Dunawayjel közös gyermeke nem biológiai utódjuk, hanem örökbe fogadták, bár a színésznő sokáig az ellenkezőjét állította. Házasságait megelőzően számos szakmabelihez (például Lenny Bruce, Steve McQueen, Marcello Mastroianni, Jerry Schatzberg, Harris Yulin) fűzte rövid életű románc, azonban ezeket egyszer sem használta fel karrierje érdekében.
Dunaway 1996-ban áttért a római katolikus vallásra. Van egy csillaga a hollywoodi sétányon, a 7021 Hollywood Boulevard címen. Kedvenc rendezői: Arthur Penn, Elia Kazan, Sydney Pollack és Sidney Lumet. Saját filmjei közül a Bonnie és Clyde, A Thomas Crown-affér (1968), a Kínai negyed és a Hálózat című alkotásokat kedveli a legjobban. Két ízben is felmerült, hogy James Bond-produkcióban szerepeljen: 1965-ben, kezdőként a Tűzgolyó női főszerepére volt esélyes, de végül Claudine Auger kapta a szerepet. 1983-ban, befutott sztárként a Polipka női főszerepére is kiszemelték, ám a producerek úgy döntöttek, hogy a Bond-filmek történetében különleges kivételként Maud Adams játssza a szerepet, aki 10 évvel korábban is játszott már Bond-filmben: Az aranypisztolyos férfi.
2006-ban a Premiere filmmagazin minden idők 100 legnagyobb alakítása között a 36. helyre sorolta Faye szerepformálását a Kínai negyedben. Ugyanebben az évben, ugyanezen filmes szaklap minden idők legemlékezetesebb filmszereplői között a 34. helyen említi a Dunaway játszotta Bonnie Parkert a Bonnie és Clyde című gengszterfilmben. Ugyanezt a helyezést érte el ugyanezzel az alakítással a legemlékezetesebb mozihősök és gonosztevők toplistáján is. A legemlékezetesebb mozihősök és legendák toplistáján 41. lett Joan Crawford megszemélyesítésével az Anyu a sztár című drámában.
A fiatal Faye Dunaway
Faye Dunaway
Faye Dunaway egy fotózáson.
Faye Dunaway, 1960-as évek.
Faye Dunaway és Jack Nicholson a Kínai negyed című filmben, 1974.
Faye Dunaway, 1960.
Faye Dunaway fekete ruhában.
Faye Dunaway
Faye Dunaway, a 1960-as években.
Faye Dunaway Franciaországban, 1960.
Faye Dunaway, a 1960-as évek közepén.
Faye Dunaway, a Bonnie és Clyde című filmben, 1967.
Faye Dunaway és James Coburn, 1966.
Faye Dunaway megérkezik egy partira Los Angelesben, 1966-ban.
Faye Dunaway mosolyogva, 1966.
Faye Dunaway könnyekkel az arcán, New York, 1966.
Faye Dunaway és Warren Beatty, a Bonnie és Clyde című filmben, 1967.
Faye Dunaway a The Happening című filmben, 1967.
Faye Dunaway a Vihar délen című filmben, 1967.
Faye Dunaway a The Happening című filmben, 1967.
Faye Dunaway, 1967.
Faye Dunaway, a Bonnie és Clyde című filmben, 1967.
Faye Dunaway, a Bonnie és Clyde című filmben, 1967.
Faye Dunaway és John Phillip a Vihar délen című filmben, 1967.
Faye Dunaway, a Bonnie és Clyde című filmben, 1967.
Faye Dunaway, 1967.
Faye Dunaway a The Happening című filmben, 1967.
Faye Dunaway a Daily News stúdióban, 1967.
Faye Dunaway a The Factory night clubban, 1967.
Faye Dunaway, 1967.
Faye Dunaway, egy repülőgépen, 1967.
Faye Dunaway a Bilincs és mosoly című film premierjén, 1967.
Faye Dunaway a Londoni nyaralásából megérkezik New Yorkba, 1967. november 10.
Faye Dunaway, 1967.
Faye Dunaway, London, 1967.
Faye Dunaway bundában, 1967.
Faye Dunaway a Szeretők című filmben, 1968.
Faye Dunaway, A Thomas Crown-affér című filmben, 1968.
Faye Dunaway és Steve McQueen, A Thomas Crown-affér című filmben, 1968.
Faye Dunaway és Paul Burke, A Thomas Crown-affér című filmben, 1968.
Faye Dunaway, A Thomas Crown-affér című filmben, 1968.
Faye Dunaway, 1968 körül.
Faye Dunaway és Paul Burke, 1968.
Faye Dunaway, 1968.
Faye Dunaway, A Thomas Crown-affér című filmben, 1968.
Faye Dunaway fehér kalapban, 1968.
Faye Dunaway a tengerparton, 1968.
Faye Dunaway és Marcello Mastroianni a Villa Barbaro-ban, 1968.
Faye Dunaway, 1969.
Faye Dunaway, Jerry Schatzberg rendezővel, Párizs, 1969.
Faye Dunaway, 1969.
Faye Dunaway, 1969.
Faye Dunaway és Marcello Mastroianni, 1969.
Faye Dunaway egy divatbemutató alatt a Capri-szigeten, 1969.
Faye Dunaway a The Extradordinary Seaman című filmben, 1969.
Faye Dunaway a The Extradordinary Seaman című filmben, 1969.
Faye Dunaway a The Extradordinary Seaman című filmben, 1969.
Faye Dunaway a kastélyában. Hollywood, 1969.
Faye Dunaway, 1970.
Faye Dunaway a Halálos csapda című filmben, 1971.
Forrás: wikipedia, bygonely.com
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése