Lucio Dalla OMRI (Bologna, 1943. március 4. – Montreux, 2012. március 1.) olasz énekes-dalszerző, zenész és színész. Klarinétozott és billentyűs hangszereken is játszott. Caruso (1986) című, az olasz tenor Enrico Carusónak szentelt dal és a L'anno che verrà (1979) zeneszerzője.
Dalla az olaszországi Bolognában született. Korán kezdett el klarinétozni egy bolognai dzsesszbandában, majd Pupi Avati leendő filmrendezővel együtt tagja lett a Rheno Dixieland Band helyi dzsessz-zenekarnak. Avati azt mondta, úgy döntött, hogy elhagyja a bandát, miután úgy érezte, elnyomja Dalla tehetsége. Azt is elismerte, hogy Ma quando arrivano le ragazze? (2005) című filmjét a Dallával való barátság ihlette.
Az 1960-as években a zenekar részt vett az első Jazz Fesztiválon a franciaországi Antibes-ben, elnyerve az első díjat a hagyományos dzsessz-zenekar kategóriában, és felfigyelt rá a Second Roman New Orleans Jazz Band nevű római zenekar, amellyel Dalla 1961-ben első lemezét rögzítete, és akkor vette fel első kapcsolatát az RCA lemezekkel, a jövőbeli zenéje kiadójával.
Gino Paoli énekes-dalszerző Dalla vokális tulajdonságait hallva azt javasolta, hogy próbálkozzon szólista karrierrel soul-énekesként. 1965-ös debütálása a Cantagiro zenei fesztiválon azonban nem volt sikeres, valószínűleg mind fizikai megjelenése, mind az akkoriban túl kísérletezőnek tartott zenéje miatt. Első kislemeze, az amerikai hagyományos Careless Love olasz nyelvű feldolgozása kudarcot vallott, miként első albuma is, az 1999, amely a következő évben jelent meg. Következő albuma, a Terra di Gaibola (Bologna egyik külvárosának nevéből) 1970-ben jelent meg, és néhány korai dallai klasszikust tartalmazott. Első slágere a 4 marzo 1943 volt, amely a Sanremói Dalfesztiválnak köszönhetően ért el némi sikert. A dal eredeti címe „Gesù bambino” volt, de ezekben az években még szigorú vallásI cenzúra uralkodott a dalok tartalmát illetően, így a cím Dalla születési dátumára változott.
Dalla szólistaként 1964-ben debütált lemezfelvételen, amikor megjelent a 45ös kislemeze, a „Lei (non è per me)" (B-oldal: Ma questa sera). Az 1970-es években együttműködést kezdett Roberto Roversi bolognai költővel. Ő írta Dalla következő három albumának szövegét: Il giorno aveva cinque teste (A napnak öt feje volt) (1973), Anidride solforosa (Kén-dioxid) (1975) és Automobili (1976).
Bár ezek az albumok nem keltek el nagy számban, a kritikusok felfigyeltek rájuk Roversi dalszövegei és Dalla improvizációinak szokatlan keveréke, valamint utóbbi néha kísérletező fordulatai és kompozíciós képességei. A duó már felbomlott, mire megjelent az Automobili című koncepcióalbumuk. Roversi, aki ellenezte az album megjelenését, a „Norisso” álnevet választotta, amikor eljött a dalok felvételének ideje. Az albumon azonban szerepelt Dalla egyik legnépszerűbb dala, a Nuvolari, amely az 1930-as évek híres olasz versenyzőjéről kapta a címét.
Az együttműködés vége miatt Dalla úgy döntött, hogy maga írja meg a következő nagylemezeinek szövegét. Ennek az új szakasznak az első albuma a Com'è profondo il mare (Milyen mély a tenger) (1977) volt, amelyen Dallát a későbbi Stadio popzenekar tagjai kísérték.
1979-ben népszerűségét megerősítette a Banana Republic album és a két saját album közül az első, a Lucio Dalla, amelyet 1980-ban a Dalla követett.
Az 1986-ban megjelent Caruso című dalt számos nemzetközi előadó feldolgozta, mint például Luciano Pavarotti és Julio Iglesias. A Pavarotti által énekelt verzió több mint kilencmillió példányban kelt el, egy másik változata pedig Andrea Bocelli első nemzetközi albumának, a Romanzának a száma volt, amelyből több mint húszmillió példány fogyott világszerte. Maynard Ferguson a Brass Attitude című albumán is feldolgozta a dalt, miután korábban a Primal Scream albumon szereplő Vesti la giubba (Bajazzók) feldolgozásával tisztelgett Caruso előtt.
Az 1990-es sláger, az „Attenti al lupo” szélesebb körű sikert hozott Dallának egész Európában. Meghívták, hogy duettezzen a Pavarotti és barátai című műsorba, hogy énekelje el vele a Caruso című slágerét.
2010-ben Dalla visszatért Francesco De Gregorihoz a Work in Progress turné és album révén. Dalla fő hatása a dzsesszre volt, de dalai a folktól (Attenti al lupo) és a poptól („Lunedì”), az olasz énekes-dalszerzőktől (a Com'è profondo il mare albumaitól a Dalláig), a klasszikus operáig („Caruso”) terjedtek.
Forrás: wikipédia, listal.com
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése